Samorząd bez tajemnic Vol. 1 – budżet
Jest to oczywiście „wersja uproszczona”, a po szczegóły odsyłamy do radnych, którzy za chwilę nad nim będą pracować.
Co dziwne, zaledwie PKW podała oficjalne wyniki, już na stronach internetowych pojawiły się zapytania i twierdzenia, dotyczące realizacji obietnic wyborczych „tu i teraz”.
Jeśli mówią o tym osoby, mające mgliste pojęcie o finansach publicznych, jest to w pewnym stopniu usprawiedliwione. Jeśli są to natomiast radni, kandydaci i apologeci – to już gorzej.
Dlatego publikujemy słów kilka o konstruowaniu miejskiego budżetu.
Zacznijmy od tego, że jednym z argumentów wysuwanych dla przedłużenia kadencji ustawą był ten, dotyczący realizacji budżetu w roku powyborczym. Bo jest on przygotowywany przez Burmistrza, który w tymże roku może ustępować. Nic w tym złego, w końcu mamy ciągłość władzy. Ale fakt, jest fakt.
Jak to wygląda?
Burmistrz wydaje zarządzenie, na mocy, którego jednostki budżetowe, komórki organizacyjne (czyli wydziały Urzędu Miasta itd.), instytucje kultury muszą przygotować i przekazać informacje, dotyczące swoich przychodów i wydatków, czyli planów finansowych do dnia 15 października 2018 r. Dlatego, że ich budżety wchodzą w skład budżetu miejskiego.
A dokładnie: Zarządzenie Burmistrza Miasta
Następnie, do 15 listopada Burmistrz opracowuje projekt budżetu miasta i przedstawia go do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Tutaj od razu wyjaśniamy, że RIO NIE OCENIA celowości planowanych wydatków, ani zaciągania kredytów itd. Ocenia go jedynie pod kątem prawidłowości tworzenia i wysokości dopuszczalnych limitów.
Rada Miasta pracuje nad budżetem. Jak? Według harmonogramu
Przewodniczący Rady Miasta po otrzymaniu projektu przekazuje go radnym (w ciągu 5 dni).
Komisje Rady w terminie 10 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenia, na których powstają opinie o projekcie budżetu. Komisja (i/lub radni) może zaproponować zmiany, w postaci wprowadzenia nowego wydatku, albo zwiększenia już uwzględnionego pod warunkiem, że wskaże źródło finansowania, czyli po prostu – skąd wziąć na to pieniądze.
Pozostałe Komisje przekazują swoje opinie Komisji Budżetowej, która w ciągu 7 dni od ich otrzymania wydaje ostateczną opinię o projekcie uchwały i przekazuje ją Burmistrzowi.
Burmistrz może „korygować” budżet, czyli autopoprawiać, jeśli zmieni się wysokość subwencji, dotacji z budżetu państwa itd.
Co dalej?
Przewodniczący Rady Miasta zwołuje sesję budżetową w takim terminie, żeby można było uchwalić budżet do 31 grudnia, a w wyjątkowych wypadkach do 31 stycznia. Jeżeli tak się nie stanie, okrojony budżet miasta, do końca lutego „uchwali” RIO.
Tak, czy owak — budżet przygotowany przez poprzedniego Burmistrza, uchwalać będzie nowa Rada Miasta i wykonywał nowy Burmistrz.